Veelgestelde vragen

Waar gaat je vraag over?

Hieronder vind je onze veelgestelde vragen in drie categorieën.
Staat je vraag er niet bij? Laat het ons weten, we helpen je graag verder. 

DEELNAME EN LIDMAATSCHAP

Vragen bekijken

GEZONDHEID EN VEILIGHEID

Vragen bekijken

COLLECTIE OVERIGE VRAGEN

Vragen bekijken

Deelname en lidmaatschap

HOE KOM IK AAN MIJN STARTNUMMER?

Uiterlijk één week voor de start van je toertocht vind je je startnummer in onze app. Wij scannen je startnummer in de organisatietent. Je ontvangt dan je startpakket, in ieder geval bestaande uit je startnummer en chip.

WANNEER SLUIT DE INSCHRIJVING?

De inschrijving sluit als 2.000 schaatsers zich hebben ingeschreven voor de toertocht. 

KAN IK OP DE WEISSENSEE NOG INSCHRIJVEN?

Indien niet alle startbewijzen bij voorinschrijving worden uitgegeven is het mogelijk om op de Weissensee nog in te schrijven. Het maximaal aantal deelnemers bedraagt 2.000 per toertocht, vol = vol.

KAN IK STARTNUMMERS TEGELIJK OPHALEN?

Als je meedoet aan meer dan één tocht, is het helaas niet mogelijk om al je startnummers tegelijk op te halen. Wij maken voor de tijdsregistratie gebruik van chips; de zogenaamde transponders. Deze transponder kan slechts voor één tocht worden gebruikt. 

WAT MOET IK DOEN ALS IK MOET AFZIEN VAN DEELNAME?

Dan gelden onze algemene voorwaarden. Annuleren kan tot en met 31 december. Je ontvangt dan 100 % van je inschrijfgeld retour. Annuleren doe je door tijdig een mail te sturen naar info@weissensee.nl 

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE ALTERNATIEVE ELFSTEDENTOCHT EN DE PRESTATIETOCHT?

De Alternatieve heeft een maximale afstand van 200 km en start vanaf 07:00 uur.

De Prestatietocht start om 09:00 uur en kent een maximale afstand van 100 km.

Het parcours is in beide gevallen hetzelfde, net als de verzorging onderweg. 

MAG IK OOK MINDER DAN 200 KILOMETER SCHAATSEN?

Afhankelijk van de lengte van het parcours staat het je vrij de afstand te bepalen die je wilt schaatsen. Zodra je voor de laatste keer de finishlijn passeert en de transponder inlevert wordt je afstand en bijbehorende tijd definitief geregistreerd. Dit wordt vermeld op de digitale oorkonde.

MAG IK VOOR EEN GOED DOEL KOMEN SCHAATSEN?

Ieder initiatief voor een goed doel juichen wij van harte toe en willen wij op bepaalde manieren ondersteunen.

Wat mag wél? Je mag een poster of flyer ophangen op de daarvoor bestemde prikborden in de organisatietent en de grote tent. De acties die bij ons bekend zijn, worden tijdens de toertochten omgeroepen door onze speakers.

Wat mag níet? Je mag niet collecteren, geen producten verkopen en geen promotiemateriaal uitdelen. 

WANNEER GAAT EEN TOCHT NIET DOOR?

Redenen voor het niet doorgaan van één of meerdere tochten kunnen zijn:

– geen of onveilig ijs
– extreem weer
– verbod door overheid

KRIJG IK GELD TERUG ALS DE TOCHT NIET DOORGAAT?

Je hebt geen recht op restitutie van je inschrijfgeld als de tocht niet doorgaat. Indien het programma het toestaat wordt de tocht verplaatst naar een andere datum.

WAAROM KRIJG IK GEEN GELD TERUG ALS EEN TOCHT NIET DOORGAAT?

Het organiseren van het evenement brengt veel kosten met zich mee, kosten die we ook hebben als de tocht niet doorgaat. Vanaf 1 januari draag je het financiële risico van je deelname, uiteraard tot maximaal het betaald inschrijfgeld. Bij de inschrijving wordt je hier uitdrukkelijk op gewezen.

WAT GEBEURT ER ALS EEN TOCHT NIET DOORGAAT?

Als het programma het toestaat kan de tocht worden verplaatst door de organisatie. Het startbewijs is dan automatisch geldig voor deze gewijzigde datum. Het startbewijs is niet automatisch geldig voor een van de andere geplande tochten, noch bestaat het recht op restitutie van het inschrijfgeld.

KAN IK ALS TOERSCHAATSER DEELNEMEN AAN WEDSTRIJDEN?

Nee. De wedstrijden zijn alleen toegankelijk voor door de KNSB en/of AEW-toegelaten wedstrijdrijders. Als toerschaatser kun je deelnemen aan de toertochten.

Je kunt tijdens wedstrijden meestal wel buiten het wedstrijdparcours trainen. Als de ijscondities het toelaten, zorgen we er, in overleg met ijsmeester Norbert Jank, voor dat er genoeg ruimte is voor alle toerschaatsers om te trainen.

HOE KAN IK DE ORGANISATIE BEREIKEN?

Tijdens het evenement kun je binnen de openingstijden terecht in de organsiatietent naast het ijs. De reguliere openingstijden zijn van 09.00 tot 17.00 uur, maar kunnen afwijken.

In geval van nood gedurende evenementsonderdelen kun je ons noodnummer bellen. Vanuit Nederland:  43 (0) 676-846833300. Vanuit Oostenrijk: 0676-846833300
rechstreeks op de noodknop in de app.
Voor noodgevallen op andere momenten: 112.

WAAROM ONTVANG IK NA OPZEGGING HET MAGAZINE?

Het lidmaatschapsjaar van de Alternatieve Elfstedentocht Weissensee loopt van 1 mei tot en met 30 april. Dit betekent dat je tot die datum Marathon Magazine blijft ontvangen.

We hopen dat ons magazine je nog een (paar) keer plezier brengt!

HOE WERKT DE LAATSTE RONDE?

Als je de toertocht van 200 kilometer rijdt, gaat bij het vallen van de avond de laatste ronde in. Vaak is dat om 17.45 uur. Je mag alleen de laatste ronde in als je daarmee de 200 kilometer vol kunt maken. De laatste ronde is er voor je eigen veiligheid: gezien de kou en het donker van de avond willen we zeker weten dat alle deelnemers veilig binnen zijn.  

Gezondheid en veiligheid

MOET IK VERPLICHT EEN HELM DRAGEN?

Een helm is wel verplicht voor schaatsers die deelnemen aan wedstrijden, maar niet voor schaatsers die deelnemen aan toertochten. Voor je eigen veiligheid adviseren wij je wel uitdrukkelijk hoofdbescherming te dragen om de kans op hoofdletsel bij valpartijen te verminderen.

HOE KAN IK ZO VEILIG MOGELIJK SCHAATSEN?

Draag een helm die gecertificeerd is voor het gebruik bij het schaatsen. Hiermee vermijd je ernstig hoofdletsel bij een val.

Er zijn meer attributen die de veiligheid ten goede komen: knie- en elleboogbeschermers, een sluitende sport- of skibril, snijvaste handschoenen, een hoofdlampje, beschermende zonnebrandcreme, lippenbalsem en kleding in meerdere lagen. En natuurlijk een goede voorbereiding!

WAT MOET IK DOEN NA EEN ONGELUK OP HET IJS?

Ben je gevallen en kun je niet meer verder schaatsen? Probeer dan zo snel mogelijk contact op te nemen met onze medische dienst via het noodnummer 0676-846833300. Dit telefoonnummer vind je ook op de kilometerpaaltjes op het ijs en op je startnummer. Heb je zelf geen gsm meegenomen, probeer dan de aandacht te trekken van passerende schaatsers. Onze medewerkers surveilleren de hele dag om je in de gaten te houden.

WAAROM RIJDEN ER AUTO’S OP HET IJS?

Er surveilleren auto’s op het ijs om jouw veiligheid te waarborgen. In geval van nood kunnen zij je assisteren. De auto’s zijn voorzien van spijkerbanden, zodat ze grip hebben op het ijs. Soms kunnen we een aparte autobaan maken.

WAAROM WORDT ER WEL OF NIET GEVEEGD OP HET IJS?

Of er geveegd wordt, hangt af van de weersomstandigheden. Als de zon schijnt, is het beter om niet te vegen. Het schaafsel op het ijs zorgt er dan voor dat het ijs niet te snel opwarmt. Bij hevige sneeuwval wordt er wel geveegd. Als organisatie bepalen wij, in overleg met en op advies van ijsmeester Norbert Jank en zijn team, of vegen nodig is. Vergeet niet dat wij schaatsen op natuurijs.

HOE KAN IK DE ORGANISATIE BEREIKEN?

Tijdens het evenement kun je binnen de openingstijden terecht in de organsiatietent naast het ijs. De reguliere openingstijden zijn van 09.00 tot 17.00 uur, maar kunnen afwijken.

In geval van nood gedurende evenementsonderdelen kun je ons noodnummer bellen. Vanuit Nederland: 43 (0) 676-846833300. Vanuit Oostenrijk: 0676-846833300
rechstreeks via de noodknop in de app.
. Voor noodgevallen op andere momenten: 112.

Overige vragen

KAN IK ME AANMELDEN ALS VRIJWILLIGER?

Wil jij deel uitmaken van ons team? Wil je ons in een van de teams ondersteunen? Dan kun je een bericht sturen naar vrijwilligers@weissensee.nl.

KAN IK NA AFLOOP DE LIVESTREAMS NOG ZIEN?

De livebeelden op Facebook blijven op de tijdlijn staan, maar worden soms door een muziekrechten-kwestie verwijderd. We nodigen je dus van harte uit om te kijken als we live zijn.

WAAR KAN IK TERECHT ALS IK IETS KWIJT BEN?

Alle gevonden voorwerpen worden verzameld in de organisatietent. Je kunt onze medewerkers vragen voor jou te kijken. Als je jouw verloren spullen hier niet vindt, kunnen we het helaas niet voor je oplossen.

KAN IK IN CONTACT KOMEN MET OF IETS DOORGEVEN AAN DE SPEAKER?

Het is helaas niet mogelijk om een bericht door te geven of een verzoeknummer aan te vragen bij de speaker tijdens toertochten.

X