Acclimatiseren

De Weissensee ligt een hoogte van circa 1.000 meter. De lucht is schoner en wat ijler dan op zeeniveau. Ademen gaat gemakkelijker vanwege de schonere lucht. Een nadeel is dat er op 1.000 meter minder zuurstof in de lucht aanwezig is.

Het advies is om minimaal één dag te gebruiken om te wennen aan deze hoogte. U mag de dag na aankomst op de Weissensee wel trainen, maar beter twee keer kort dan één keer lang. Als het lichaam te vroeg grote inspanningen moet leveren, vergroot dat de kans op concentratieverlies en geeft een grotere kans op blessures. De meeste recreatieve schaatsers trainen in de voorbereiding bovendien gemiddeld drie tot vier keer per week; zelden langer dan enkele uren per week.

Het is erg onverstandig om op de Weissensee deze voorbereiding ineens te gaan veranderen. Het lichaam is niet ingesteld op meerdere uren training per dag, dagen achter elkaar.

Het advies is:

  • Doe rustig aan in de dagen voorafgaand aan een toertocht. Het lichaam herstelt anders onvoldoende.
  • Kies de juiste intensiteit als u nog wilt schaatsen. Ga bij voorkeur niet langer dan 1,5 – 2 uur schaatsen.
  • Neem veel rust en verzorg jezelf goed.
  • Neem voldoende koolhydraten op en drink voldoende in de dagen voorafgaand aan de toertocht.
  • Wees matig met alcohol.
  • Controleer de kleding en materiaal. Laat het niet op de laatste dag aankomen.

Reacties Gesloten